loading...
زبانکده
زبانکده بازدید : 1989 چهارشنبه 12 مهر 1391 نظرات (0)

 

چگونه بهتر درس بخوانيم ،ياد بگيريم و تست بزنيم *

 متاسفانه بسياري از دانشجويان به طور كامل با شيوه‌هاي درس خواندن و تست زدن آشنا نيستند به همين دليل  دانستن نكته‌هايي ضروري به نظر مي رسد .

 

  سه شرط یادگیری موفقیت‌آمیز و لذت‌بخش، که لازم است در خود آن‌ها را ایجاد و نسبت به آن‌ها آگاهی داشته باشید، عبارتند از:  تمایل به یادگیری: ، یادگیری با انجام فعالیت: ،درک کردن: است.مهارت‌های مدیریت زمان را نيزیاد بگیرید و آن‌ها را به کار بندید. برای مطالعه و انجام تکالیف، مهلتی را برای خود تعیین کنید. همچنین فرصت‌هایی برای اتفاقات پیش‌بینی نشده در نظر بگیرید.درباره تجربه‌های ناموفق یادگیری خود فکر کنید.......

 

کتاب و مطالعه:مطالعه فعال همواره با قلم همراه است. از نوشتن داخل کتاب نترسید. کتاب‌تان را خودتان شخصی کنید و آن را برای خودتان بنویسید. با کمک مداد یا ماژیک‌های رنگی یا هر وسیله دیگر، تصویری منحصر به فرد از صفحات کتاب ایجاد و در ذهن‌خود نگه دارید.

 قبل از هر جلسه:قبل از برگزاری هر جلسه درس، از مطالبی که قرار است یاد بگیرید آگاه باشید و حتما در مورد آن پیش‌مطالعه کنید. سوالات و تمرینات آخر فصلی که قرار است مطالعه شود را بررسی کنید سعی کنید با پیش مطالعه، سوالاتی برای خود طرح کنید و در طول کلاس درصدد یافتن پاسخ‌هایی برای آن‌ها باشید.

 در طول هر جلسه:بدانید و سعی کنید کشف کنید که مدرس پس از آموزش هر مطلبی چه انتظاری از شما دارد. هدف‌های یادگیری هر مطلبی را مشخص کنید و بدانید چرا باید چیز‌های خاصی را بیاموزید.اگر یادداشت برداری می‌کنید، رونویسی نکنید. ایده‌ها و مفاهیم را در ذهن‌تان پردازش کنید و با زبان و کلمات خودتان یادداشت کنید.در مصرف کاغذ صرفه‌جویی نکنید!! و در كلاس فعال و پر انرژي باشيد  از سئوال كردن نترسيد در هنگام یادداشت برداری با استفاده از اندازه‌های متفاوت خط، رنگ، یا هر تکنیک دیگر، به فرا‌خور مطلب، تفاوت‌های بصری ایجاد کنید. در حین یادداشت برداری، سوالات و نظرات خود را حتما بنویسید.

 پس از هر جلسه: با یادداشت‌ها و کتاب خود کاری انجام دهید. آن‌ها را در قفسه به حال خود رها نکنید.مطالبی را که آموخته‌اید مرور کنید. خلاصه مطالب را تهیه کنید. تکالیف سنگین را به چند بخش کوچک تقسیم کنید، برای هر یک مهلتی تعیین، و هر قسمت را در زمان خود انجام دهید. به خاطر داشته باشید «همکاری و مشارکت» مي تواند بسيار مفيد باشد از جمع دوستان استفاده كنيد  به خاطر داشته باشید که توضیح دادن یک موضوع برای یک نفر دیگر، به یادگیری شما کمک بسیار زیادی خواهد كرد

 آمادگی برای امتحانات:دوره کردن درس را خیلی زود، یعنی به محض اینکه مطلبی برای دوره کردن وجود داشته باشد، شروع کنید. به خاطر داشته باشید که اگر هیچ عامل تهدیدکننده‌ای ناشی از امتحان قریب‌الوقوع وجود نداشته باشد، دوره کردن لذت‌بخش‌تر است.”مطالعه انفعالی“ خطرناک است. به این معنی که چندبار خواندن مطلبی بدون آن‌که قادر به استفاده از آن باشید، بی‌فایده است. دوره کردن زمانی سودمند است که با فعالیتی نوشتنی یا پاسخگویی به سوالات و حل مساله همراه باشد.خلاصه‌ای از دانسته‌های خود را تهیه کنید. خلاصه‌نویسی سبب می‌شود که موضوعات درسی را بتوانید دسته‌بندی کنید و بهتر به خاطر بسپارید.اوراق امتحانی، تکالیف، یادداشت‌ها و... را در طول دوره به نحو مناسبی دسته‌بندی و نگهداری کنید. مطالعات موردی، مثال‌های به کار رفته و مساله‌هایی که در جلسات درس مطرح می‌شوند، ممکن است الگویی برای جلسات امتحان هم باشند.راه و روش‌هایی برای خود-ارزیابی بیابید. با معیار‌های ارزیابی و نمره‌دهی امتحانات(نمره منفي ) آشنا شوید و آنها را تمرین و رعایت کنید. در سيستم پيام نور هر 6 سوال اشتباه يك نمره منفي دارد )

 امتحانات:مقداری اضطراب و فشار روحی عملا سلامت‌بخش است و مي‌تواند مفيد باشد . زیرا در اثر فشار روحی سطح آدرنالین خون بالا می‌رود و عملکرد انسان بهبود می‌یابد. پس چندان نگران اضطراب امتحان نباشید و از آن به بهترین نحو استفاده کنید در مورد خود ذهنيت مثبت داشته باشيد  با جواب دادن يك سوال درست خودتان را تشويق كنيد و لبخند بزنيد هرگز به فكر تقلب نباشيد «حتي در صورت موفقيت احتمال درست بودن آن 50درصد است ترس و دلهره‌اش هم به كنار»، خودتان را مقايسه نكنيد و اگر مضطرب شديد چند نفس عميق بكشيد و ماهيچه‌هاي پا و دست را كشيده و سپس شل كنيد با نام و ياد خدا دوباره شروع كنيد .پاسخ دهي درست به تست ها مانند هر مهارت دیگری با تمرین بهبود می‌یابد.مدیریت زمان در امتحانات بسیار اهمیت دارد. به خصوص در امتحانات تستي‌كه علاوه بر دانش و دانسته‌های دانشجویان،مهارت تست زدن و تست نزدن در آن بسيار مهم است و تست نزدن هم خود يك هنر است كه بايد ياد گرفته شود .قبل از پاسخگویی به هر سوال، آن را با دقت  بخوانید. به است و نيست هاي آخر سوال توجه كنيد سوالات تستي در واقع تشخيص درست‌ترين گزينه در ميان چند گزينه درست است و نياز به تحليل دارد نه صرفاً بازيابي سوال ؛ پس عجله نكنيد و گزينه ها را يكي يكي تحليل كنيد  اگر در سوالی هيچ يك از گزينه ها را مناسب نمي دانيد رهايش كنيد وبايد هشيار باشيد كه تست هارا سرخود نزنيد ، سعي كنيد كمترين سوال را بدون پاسخ رها كنيد و حتما هم نبايد همه تست ها رابزنيد (نمره منفي را به ياد داشته باشيد هر 6 سوال يك سوال)  و هر 5 سوال يك بار، شماره سوال و جواب آن را در پاسخ نامه باورقه سوالات مقايسه كنيد. دقت کنید که آنچه اهمیت دارد نمره آوردن از کل ورقه امتحانی است، نه نمره آوردن از یک سوال. پاسخ‌نامه خود را كثيف نكنيد در انتهای جلسه امتحان پاسخ‌های خود را مرور کنید. مطالعه دقیق و دوباره ورق امتحانی می‌تواند منجر به کسب نمره بالاتر شود اما وسواس به خرج ندهيد. سعی کنید اشتباهات آشکار خود را ببینید

 پس از امتحان: عبرت گرفتن از شکست

«هر شخص موفق، طعم شکست را چشیده است»

این قسمت برای دانشجویانی نوشته شده است که در امتحان شکست خورده‌اند. هرچند توصیه‌های آن کلی است و برای همه قابل استفاده می‌باشد.در ذهن بسیاری از دانشجویان، یکی از بزرگترین فشارهای روحی، شکست خوردن در امتحانات است.  سعی کنید آن را بپذیرید.

قبول کنید که تنها در بخش خاصی موفق نشده‌اید. و از شکست به منظور تضمین موفقیت آینده با ساختن زیر‌بنایی محکم استفاده کنید. به شکست همانند «فرصتی دوباره برای یادگیری» نگاه کنید.شکست یک مرحله زود‌گذر است. یکی از موثرترین راه‌های اشتباه نکردن، اشتباه کردن است. دلیل اشتباهات خود را دریابید  و سعي در اصلاح آن داشته وبه خاطر داشته باشید که در زندگی به طور کلی موفقیت ابتدا با اشتباه کردن به دست می‌آید، نه با اشتباه نکردن.در صورتی که امتحانات دیگری در پیش است، خود را برای امتحانات باقی‌مانده آماده کنید يادتان باشد شما براي درس خواندن به دانشگاه آمده‌ايد نه چيزهاي ديگر ، پس مواظب باشيد حاشيه بر متن اصلي غالب نشود

پيروز و سربلند باشيد

                                                 مختار كريمي  

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
this is a weblog for teachers and students of english language it would be my honor to have your ideas thanks
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 98
  • کل نظرات : 19
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 10
  • آی پی امروز : 68
  • آی پی دیروز : 95
  • بازدید امروز : 89
  • باردید دیروز : 129
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 613
  • بازدید ماه : 407
  • بازدید سال : 11,873
  • بازدید کلی : 304,369
  • دیکشنری آنلاین

    سخنان بزرگان