loading...
زبانکده
زبانکده بازدید : 248 یکشنبه 02 مهر 1391 نظرات (0)

زمان يادگيري زبان دوم 

زبان انگليسي

امروزه با پيشرفت روزافزون روابط بين الملل و ايجاد دهکده پهناور جهاني، نياز به يادگيري زبان دوم (مثلاً زبان انگليسي) براي برقراري ارتباط بيش از پيش احساس مي شود. دانستن بيش از يک زبان به معني دسترسي گسترده به انسان ها و منابع است. افرادي که بيشتر از يک زبان را صحبت مي کنند و مي خوانند، توانايي ارتباط با انسان هاي بيشتري را دارند، با فرهنگ هاي بيشتري آشنا مي شوند و بيشتر ياد مي گيرند. آشنا کردن دانش آموزان با زبان دوم و فرهنگ هاي ديگر، شناخت عميقي تري از تجربيات بشري و شانس شغلي بهتري را در اختيارشان قرار مي دهد. دانستن زبان دوم با موفقيت هاي دانشگاهي همراه است. پژوهش هاي انجام شده نشان مي دهد دانش آموزاني که در برنامه هاي سخت گيرانه مدرسه شامل 3 سال يادگيري زبان انگليسي شرکت داشتند بيشتر به کسب درجات بالا در دانشگاه و کمتر به ترک تحصيل تمايل داشتند.

 

برخي از تحقيقات بيان مي دارند دانش آموزاني که ساختار زبان دوم را فرا مي گيرند نسبت به ديگران خلاق تر بوده و توانايي بيشتري براي حل مشکلات خود دارند.

 

چه زماني بايد يادگيري زبان دوم را شروع کرد؟

يادگيري زبان در هر سني سودمند است. مطالعات نشان مي دهد که مغز انسان براي رشد زباني در طي سال هاي تولد و پيش از نوجواني بسيار آزاد است و کودکاني که زباني را قبل از آغاز نوجواني ياد مي گيرند، به احتمال زياد تلفظ شان در سطحي بالاتر قرار مي گيرد است. بيشتر متخصصان بر اين باورند زماني که يک کودک در سال هاي ابتدايي زندگي با زبان دوم آشنا مي شود، شانس او براي مهارت بيشتر در زبان مقصد بيشتر خواهد شد. اين يک واقعيت است که هر چه زودتر بهتر؛ به توصيه متخصصان سودمندترين زمان براي يادگيري زبان دوم بين 4 تا 13 سالگي است. اگرچه کودکاني که در فاصله دوران اوليه کودکي تا دوران اوليه نوجواني (13- 4 سالگي) آموزش مي بينند از کودکاني که از سن زودتري آموزش مي بينند در يادگيري اغلب سريع تر پيشرفت مي کنند. البته به اين معني نيست که زبان خارجي را نمي توان در سنين بالا ياد گرفت. بدون توجه به سن کودک، تجربه و محيط و اينکه زبان چطور آموزش و تمرين داده مي شود در فراگيري زبان نقش بسيار مهمي را ايفاء مي کند.

کودک

بنابراين دانش آموزاني که زبان دوم را در سنين پايين تر ياد مي گيرند نسبت به ديگران تلفظ و مهارت بهتري در  زبان دوم دارند و از لحاظ اجتماعي توانايي بيشتري براي پاسخگويي به مشکلات را دارند. اختصاص سال هاي بيشتري به يادگيري يک زبان، شانس بيشتري براي استفاده از آن در موقعيت هاي مختلف و کسب مهارت بيشتر را به همراه دارد. زماني که کودکان زبان دوم را ياد مي گيرند، مهارت هايي را پرورش مي دهند که به آنها شانس ساختن آينده بهتري را مي دهد. آنها براي هميشه توانايي ارتباط با ديگران را در شرايط گوناگون بدست مي آورند، به علاوه بدون توجه به سطح مهارت، يادگيري زبان دوم و يادگيري فرهنگ کشورهاي مختلف معمولا ديد کودک به زندگي را باز مي کند و همچنين شانس حرفه اي او را افزايش مي دهد.

 

براي معلم يک يادگيرنده کوچک وظيفه بسيار مهم ايجاد انگيزه و علاقه در زبان جديد است تا بتوانند زبان جديد را ياد بگيرند و استفاده کنند.

 

چه چيز کودک را از يادگيري باز مي دارد؟

هر چه سن کودک کمتر باشد علاقه او به يادگيري زبان خارجي کمتر است. کودک ممکن است نفهمد که يادگيري زبان خارجي به چه درد مي خورد و چرا آنها بايد آن را ياد بگيرند. براي بسياري از کودکان، دليل اصلي آنها براي علاقه به انگليسي در سنين پايين به خاطر فعاليت ها، داستان ها و آهنگ هاي موجود در طي يادگيري است، اين معلمان و والدين هستند که تصميم مي گيرند يک کودک بايد زبان انگليسي را ياد بگيرد. در مقابل جوانان دلايل بسيار روشني براي يادگيري انگليسي دارند، براي استفاده از اينترنت، براي حرفه شان، گوش دادن به موسيقي و... . پس براي معلم يک يادگيرنده کوچک وظيفه بسيار مهم ايجاد انگيزه و علاقه در زبان جديد است تا بتوانند زبان جديد را ياد بگيرند و استفاده کنند. انتخاب يک معلم مناسب نقش مهمي در يادگيري کودک شما دارد. چرا که اولين ديدار يا اولين جلسه شروع کلاس هرگز از ذهن او خارج نخواهد شد و تا سال ها در يادگيري زبان دوم او موثر خواهد بود. فکر نمي کنم که شما هرگز خاطره اولين روز مدرسه تان را فراموش کرده باشيد!

 

زهرا کهدوئي – کارشناس روانشناسي و مدرس زبان انگليسي /

ماهنامه کودک

تنظيم براي تبيان: کهتري

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
this is a weblog for teachers and students of english language it would be my honor to have your ideas thanks
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 98
  • کل نظرات : 19
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 10
  • آی پی امروز : 3
  • آی پی دیروز : 95
  • بازدید امروز : 5
  • باردید دیروز : 129
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 529
  • بازدید ماه : 323
  • بازدید سال : 11,789
  • بازدید کلی : 304,285
  • دیکشنری آنلاین

    سخنان بزرگان