loading...
زبانکده
زبانکده بازدید : 430 چهارشنبه 03 آبان 1391 نظرات (0)

هویت در مقالات مجلات علمی مصوب - بخش 2

برای مشاهده مقالات ارائه شده در این زمینه به ادامه مطلب  مراجعه کنید

هويت ملي و ملت باوري در آسياي مركزي 

فرهاد عطايي   

فصلنامه سياست دانشكده حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران، شماره 6، تابستان 1387  ص 189

 چکيده   

 اين مقاله پس از مروري بر تحول مفهوم ملت باوري و هويت ملي در اروپا به چگونگي انتقال اين مفهوم به آسياي مركزي و بسط و ترويج آن توسط اتحاد شوروي مي پردازد و معضل امروز مردم اين منطقه را در دست يافتن به تعريفي از هويت ملي خود پس از استقلال از اتحاد شوروي و در عصر جهاني شدن مورد بررسي قرار مي دهد. كوشش دارد نشان دهد كه ماهيت تصنعي جمهوري هاي قوميت محورِ ايجاد شده در دوران اتحاد شوروي نه با پيشينه تاريخي و فرهنگي منطقه سازگار است و نه با روند جهاني شدن و تأكيد رهبران فعلي كشورهاي نواستقلال آسياي مركزي بر ملت باوري رمانتيك و ملت سازي ديرهنگام نتيجه اي جز جدايي بيشتر و اختلاف و احياناً جنگ و منازعه در منطقه نخواهد داشت.

 کليدواژگان:ملت باوري (ناسيوناليسم)، هويت ملي، اتحاد شوروي، جهاني شدن، آسياي مركزي

 نظريه بسيج سياسي قوميت و راهكارهاي مهار و پيشگيري مناقشات قومي ( مطالعه موردي كردستان ايران )

علي اميدي   

مجله دانشكده علوم اداري و اقتصاد، شماره 47، بهار 1386  ص 59

 بررسي و تحليل نقش معلمان بر جامعه پذيري سياس دانش آموزان دوره ي متوسطه « مطالعه موردي بخش پيربكران » شهريور ماه 1385

رسول رباني ، مسعود جعفري نژاد ، حامد سبزي پور   

مجله دانشكده علوم اداري و اقتصاد، شماره 47، بهار 1386  ص 95

 استنادپذيري ادله الكترونيكي در امور كيفري

اميرحسين جلالي فراهاني  

فصلنامه فقه و حقوق، شماره 15، زمستان 1386  ص 83

 تاثير احساس محروميت نسبي بر هويت قومي و هويت ملي مطالعه موردي : اعراب استان خوزستان

عبدالرضا نواح ، سيدمجتبي تقوي نسب  

فصلنامه جامعه شناسي ايران، شماره 18، تابستان 1386  صص 142-163

 کتابداري و اطلاع رساني: در جست وجوي هويتي نو

دکتر غلامرضا فدایی  

فصلنامه كتاب، شماره 72، زمستان 1386  ص 175

مشاهده متن   [PDF 169kb]    

 راديو جماعتي و انسجام ملي

عبدالحسين كلانتري ، محمد فرهادي   

فصلنامه ارتباطات و فرهنگ، شماره 6، پاييز 1385  ص 111

  غرب، هويت و اسلام سياسي: تصورات و پنداشت هاي غرب از اسلام

علي اشرف نظري  

فصلنامه سياست دانشكده حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران، شماره 5، بهار 1387  ص 317

 چکيده    مشاهده متن   [PDF 219kb]    

 مسئله «اسلام گرايي» و «اسلام سياسي» در برگيرنده مباحثي گسترده، دامنه دار و مجادله برانگيز است كه ابعاد و دامنه هاي آن در سال هاي اخير به واسطه شكل گيري آثار و نظريات گوناگون، غني تر شده است. در درون مباحث و نظريات موجود مي توان مجموعه اي متنوع و متفرق از مباحثات و مجادلات فكري را در ارتباط با «هويت اسلام سياسي» و چرايي و چگونگي پديدار شدن آن، ملاحظه نمود. اما علي رغم اين تلاش ها، آنچه كه در اين زمينه موجب ابهام مفهومي «اسلام گرايي» و «اسلام سياسي» مي شود، ماهيت سيال و مبهم اين پديده است كه موجب شده است طيف گسترده اي از گفتمان هاي متفاوت را از جريان هاي نوگرا، ميانه رو و پذيراي تحول، تا راديكاليسم نامتسامح و خشونت طلب را در برگيرد. پرسش اوليه ما در اين پژوهش، اين است كه منظور از «اسلام سياسي» چيست؟ در نظريه هاي متفكرين غربي، هويت اسلام سياسي چگونه پي بندي مي شود؟ اسلام گرايان نيز در ارتباط با «غيريت» متمايز از خود، يعني «غرب»، چه هويت هايي يافته اند؟ چه عواملي در «برساخته شدن» هويت سياسي مسلمانان از سوي متفكرين غربي تأثيرگذار بوده است؟ فرضيه اصلي در پژوهش حاضر اين است كه «شناخت غرب از اسلام بيانگر انگاره هاي پديدارشناسانه است كه مبتني بر روابط پيچيده ميان متن، كلام، شناخت اجتماعي، قدرت و جامعه است و در پرتو آن تصوراتي درباره «ديگران» در چارچوب گزاره هايي قابل بيان ارائه مي شود». بنابراين تمركز بحث ما، بيشتر بر نحوه شكل گيري ايده هايي متمركز است كه ديدگاه غرب نسبت به اسلام سياسي (به خصوص در يك دهه اخير) از يك سو و ديدگاه اسلام گرايان را در ارتباط با غرب از سوي ديگر شكل داده است. بر اين اساس با بهره گيري از روش هاي «پديدار شناسي» و «تحليل گفتمان»، درصدد درك چگونگي شكل گيري الگوهاي هويتي پيرامون اسلام سياسي برمي آييم. در ادامه با نگاهي از درون، گفتمان هاي هويتي شكل گرفته را مورد كندوكاو قرار داده و نحوه به چالش كشيده شدن آنها را مورد مداقه و بررسي قرار مي دهيم.

 کليدواژگان:اسلام سياسي ,پديدارشناسي ,گفتمان ,بنيادگرايي ,برخورد تمدن ها ,اصلاح طلبي ,صفت فعل

  شناسايي و تعيين هويت گونه هاي ليشمانياي جدا شده از پشه خاكي ها با استفاده از سه جايگاه كينتوپلاست (kDNA)، ريبوزومال (rDNA) و سيستئين پروتئاز B (CPB)

محمدعلي عشاقي، ناصح ملكي راواسان، عزت الدين جواديان، یاور راثی، مهدی محبعلی، جاويد صدرايي، ذبيح ا.. زارعی  

دوفصلنامه علوم پزشكي مدرس، شماره 19، بهار و تابستان 1387  صص 81-89

 چکيده    مشاهده متن   [PDF 377kb]    

 هدف: امروزه از اپيدميولوژي مولكولي در تحقيقات مختلف اپيدميولوژيكي بيماري لشمانيوز احشايي از جمله تعيين ناقلين بيماري استفاده مي شود. مواد و روش ها: در اين مطالعه از سه جايگاه كينتوپلاست DNA، بخش هاي غيرقابل ترجمه ژن هاي ريبوزوم و ژن سيستئين پروتئاز B ژنوم انگل هاي ليشمانيا براي تعيين آلودگي و هويت گونه هاي انگل در پشه خاكي هاي منطقه گرمي استان اردبيل كه مهم ترين كانون بومي بيماري لشمانيوز احشايي (كالاآزار) در كشور است، استفاده شده است. نتايج: نتايج مطالعه نشان داد كه ژنوم كينتوپلاست DNA، بخش هاي غيرقابل ترجمه ژن هاي ريبوزوم و سيستئين پروتئاز B به ترتيب براي تعيين لپتوموناد يا بررسي هاي اوليه، شناسايي كمپلكس دونواني و تعيين هويت اعضاي كمپلكس دونوواني مناسب هستند. اين مطالعه براي اولين بار ثابت نمود كه در منطقه مورد مطالعه هر دو عضو كمپلكس دونوواني يعني ليشمانيا دونوواني و ليشمانيا اينفانتوم وجود دارند و هر دو انگل توسط پشه خاكي هاي فلبوتوموس پرفيليوي ترانس كوكازيكوس انتقال پيدا مي كنند. نتيجه گيري: اين اولين گزارش از آلودگي طبيعي پشه خاكي ها به ليشمانيا دونوواني در ايران است. با توجه به اين كه ليشمانيا دونوواني داراي اكولوژي و زيست شناسي كاملاً متفاوت از ليشمانيا اينفانتوم است، ضروري است كه مطالعات بيشتري درباره نقش اين گونه از كمپلكس در اپيدميولوژي بيماري در منطقه و كشور انجام شود.

 بررسي ارتباط بين نظام ارزشي نوجوانان و هويت ملي آنان

اسفندیار آزاد مرزآبادی  

فصلنامه مطالعات ملي، شماره 34، تابستان 1387  ص 113

 چکيده   

 هدف از تحقيق حاضر، بررسي ارتباط ميان نظام ارزشي نوجوانان و هويت ملي آنان است. بر اين اساس، تعداد 984 نفر از نوجوانان دبيرستان هاي شهر تهران كه با استفاده از روش نمونه گيري خوشه اي انتخاب شده بودند، مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار مورد استفاده در تحقيق حاضر، شامل دو پرسشنامه ارزش هاي ادواري شوارتز و پرسشنامه محقق ساخته بوده است. اعتبار و روايي پرسشنامه هاي مورد استفاده در حد مطلوبي بوده است. بر اساس نتايج به دست آمده، مشخص شد كه بالاترين ميانگين را در بين ارزش هاي دهگانه، همنوايي و پايين ترين رتبه را سنت ها و لذت گرايي به دست آورده است. به علاوه، نتايج حاكي از آن است كه بين گرايش نوجوانان به نظام ارزشي و هويت ملي آنان ارتباط معنادار وجود دارد. نتايج يافته هاي تحقيق حاضر با ساير مطالعات نيز همخواني دارد.

 

کليدواژگان:ارزش ، هويت ، نوجوانان ، هويت ملي ، نظام ارزشي

  نقش زبان فارسي در گسترش هويت ملي و فرهنگي ايران

مرتضی فلاح   

فصلنامه مطالعات ملي، شماره 34، تابستان 1387  ص 3

 چکيده   

 ايران به دليل موقعيت خاص طبيعي، جغرافيايي و سياسي خود، از سپيده د مان تاريخ تاكنون، حوادث پرشماري را از سرگذرانده است. آنچه البته اين كشور ديرينه سال را در برابر هجوم ها و ايلغارها همچنان پابرجا نگه داشته، هويت فرهنگي، ملي و ايراني آن بوده است؛ هويتي كه در قالب زبان پارسي باليده و خود را نموده است. اين زبان چه در آن روزگاراني كه كورش و داريوش بدان سخن مي گفتند و منشورها و فرمان هاي خويش را بر پيشاني صخره ها و ستون ها حك مي كردند، چه آن زمان كه فردوسي بزرگ حماسه سترگ خود را با آن مي سرود تا علايق ملي و فرهنگي را با آن نيرو بخشد و خودشناسي و خودباوري را به ايرانيان نشان دهد، چه هنگامي كه مولوي آفريننده بزرگ ادب عرفاني ايران و جهان آثار خود را با آن سرود تا اصالت ديني و عرفاني را به مردم بياموزاند، چه هنگامي كه حافظ و سعدي ماندگارترين آثار ادبي خود را با آن نوشتند، همواره نقش اصلي و ويژه اي در پايداري و حيات ايرانيان و وحدت ملي ايفا كرده و مي كند. در حقيقت زبان فارسي هميشه چون حلقه اي مرئي و نامرئي، هويت فرهنگي و ملي مردم ايران و اقوام آن را به يكديگر پيوند داده و همچنان عامل اصلي وحدت ملي ايرانيان است.

در اين مقاله به نقش شاعران بزرگ زبان فارسي ـ كه گاه زبان مادري آنان نيز غيرفارسي است ـ در حفظ و حراست از اين ميراث پرارج و ماندگار، و تلاش آنان براي پاسداشت هويت ايراني و زبان فارسي اشاراتي خواهيم داشت.

 کليدواژگان:زبان فارسي ، هويت ايراني ، وحدت ملي ، هويت فرهنگي

  مطالعه تجربي منابع هويت ايران

رحمت الله صدیق سروستانی ، ابراهیم حاجیانی   

فصلنامه مطالعات ملي، شماره 34، تابستان 1387  ص 31

 چکيده   

 اين مقاله برگرفته از مطالعه اي پيمايشي كه در سطح ملي است به منظور بررسي و سنجش ميزان قوت انواع هويت جمعي در ايران ـ شامل هويت هاي ملي، قومي، مذهبي و مدرن ـ با در نظر گرفتن ابعاد فرهنگي، اجتماعي و سياسي هر كدام از آن ها، و نيز با هدف بررسي روابط و مناسبات ميان اين ابعاد انجام شده است. مبناي نظري اين تحقيق، نظريه كنش متقابل نمادين بوده كه براساس آن، هويت (ايراني)، تركيبي و چندبعدي در نظر گرفته شده و روابط ميان اين ابعاد نيز متعادل و هماهنگ (و نه متعارض و تزاحم آميز) فرض شده است. در اين تحقيق چهار مقياس براي سنجش ابعاد هويت ايراني طراحي شده و پس از چند بار پيش آزمون، ابزار واحد تهيه، و در جمعيت نمونه 1800 نفري در سيزده شهر مركز استان اجرا شد.

نتايج پژوهش، نشان دهنده قوت ابعاد فرهنگي هويت ملي، قومي و مذهبي، سپس گرايش در حد ميانگين به ابعاد اجتماعي هويت ملي، قومي و مذهبي، گرايش پايين تر از ميانگين به ابعاد سياسي هويت ملي و قومي و در نهايت گرايش ضعيف به ابعاد سه گانه هويت مدرن است. همچنين يافته ها از وجود تعاملات مثبت فراوان بين اكثر ابعاد هويت ملي، قومي و مذهبي با همديگر و فاصله معنادار هويت مدرن با ديگر ابعاد هويت ايراني حمايت مي كنند.

 

کليدواژگان:هويت ايراني ، هويت ملي ، هويت مذهبي ، هويت مدرن ، هويت جهاني ، نظريه كنش متقابل نمادين ، سنجش هويت

  مفهوم و مصداق آگاهي ملي در تاريخ ايران

نادر پروین  

فصلنامه مطالعات ملي، شماره 34، تابستان 1387  ص 53

 چکيده   

 يكي از ويژگي هاي اساسي هر ملت كه نقش بارزي در تعيين هويت ملي آن جامعه دارد، آگاهي ملي است. ملت ايران نيز در زمره ملت هايي است كه همواره داراي نوعي آگاهي ملي بوده كه در فراز و نشيب تاريخ به مثابه سپري در برابر هجوم هاي خارجي عمل كرده است. مصداق آگاهي ملي همواره در آثار فرهنگي و تمدني ملت ايران متبلور شده است؛ به طوري كه همين مفهوم، نقش اساسي در پيدايش كلمه «ايران» داشته و همچون ابزاري بوده است كه گروه هاي مختلف مردم ايران همواره بدان تمسك جسته اند. يكي ديگر از كاركردهاي آگاهي ملي، نقش آشكار آن در پيدايش مليت خواهي ايراني در مسير تاريخ بوده است. در اين مليت خواهي همه اقوام ايران شركت داشته اند؛ گرچه سهم هر كدام متفاوت بوده است. تاكيد كلام اينكه، اقوام مختلف ايران مفهوم آگاهي ملي را در يك قالب كلي، يعني ايران تصور كرده اند نه در تعارض با آن. به همين سبب نهضت هاي اقوام ايران، به خصوص در دوره معاصر به مفهوم موضع گرفتن عليه ساير اقوام ايران نبوده، بلكه در بيشتر موارد يا زاييده تحريكات اجنبي ها بوده است يا شورشي عليه سياست هاي غلط حكومت وقت. در پيوند با اين موضوع بايد اذعان كرد كه زبان ها و لهجه هاي محلي در ايران هيچ گاه كاركردي مستقل نداشته و مانند زيرمجموعه زبان فارسي عمل كرده اند. اين مسئله هرگز به معناي اعمال فشار از سوي فارس زبانان نبوده است، بلكه فراورده تحول تاريخي در درون «ملت واحد» است؛ به عبارت ديگر به گواه منابع تاريخي، وجود آگاهي ملي در نزد اقوام ايران باعث پيوند آگاهانه و دوستانه آنان در طول تاريخ بوده است

 کليدواژگان:آگاهي ملي ، هويت ملي ، مليت خواهي ايراني ، زبان فارسي

 آينده ديني جهان از منظر جامعه شناختي

حسن خيري  

ماهنامه معرفت، شماره 127، تير 1387  ص 33

 چکيده   

 پيش‏بين ي آينده جهان همواره مورد توجه و علاقه آدم ي بوده است. امروز كه جهان شاهد تحولات سريع و فراگير در عرصه‏ها ي گوناگون حيات بشر ي است و انقلاب ي عظيم در ارتباطات و تعاملات رخ داده و بحث از جهان ي‏شدن يا جهان ي‏ساز ي مطرح است، اين اهتمام فزون ي يافته است.

در اين مقاله، نخست به وضعيت هويت ي افراد در دنيا ي نوين و موقعيت دين از منظر جامعه‏شناسان اشاره شده و شواهد ارائه شده حاك ي از اين موضوع است كه افزايش آگاه ي فرهنگ ي جهان، كه ناش ي از توسعه ارتباطات و تعاملات است، بستر مناسب ي برا ي گزينش عقلان ي فراهم آورده است. در اين محيط، دين واجد ويژگ ي عقلان ي فرصت عرضه خود را در گستره جهان خواهد يافت. بر همين اساس، به آمار گرايش افراد در نقاط گوناگون جهان به اسلام و نيز برخ ي از مؤلفه‏ها ي جهان‏شمول ي اسلام، كه بر سرعت اين پديده م ي‏افزايد، اشاره شده است.

 کليدواژگان:اسلام ، هويت ، فرهنگ ، جهاني شدن ، تعامل ، گزينش ، عقلاني، ارزش

 اشارات سبحاني.بررسي ديدگاه هاي متعارض در باب شطح

ليلا نوروز پور   

فصلنامه علمي پژوهشي دانشكده ادبيات و علوم انساني، شماره 186، 1387  ص 10

 چکيده   

 شطح از جمله معدود موضوعاتي است كه ديدگاههاي گوناگون و متعارضي در باب آن وجود دارد.حتي در ميان بزرگان عرفان و فلسفه نيز توافق چنداني ديده نمي شود؛از حدكفرآميز خواندن و خوارداتشن تاوحي گونه دانستن و دراوج نشاندن.اساس انديشه موافقان برتاويل و تفسيرشطح است كه به گونه اي كه دربرخي تاويل ها نسبت معقولي ميان دال و مدلول وجود ندارد.مخالفان شطح به معناي ملفوظ و دلالت هاي نخستينو قاموسي كلمات توجه كرده اند و كساني چون غزالي كه درطيف تشرع و عرفان قراردارند،انتساب اين گونه عبارات را به عارفان انكار مي كنند يامحل ترديد مي دانند.پژوهشگران متاخري چون استيس و ديگران باتوجه به ديدگاه هاي جديد چون هرمنوتيك و خوانش هيا گوناگون متن به بيان ويژگي هاي شطرح پرداخته اند.اين پژوهش ،بيان و تحليل اين ديدگاه هاست.

 کليدواژگان:گفتمان ـ معنا ـ مفصل بندي ـ نشانه ـ هويت

 نقش و كاركرد نهاد خانواده در تامين امنيت اجتماعي

سرهنگ علي اكبر زماني   

فصلنامه دانش انتظامي، شماره 34، تابستان 1386  ص 63

مشاهده متن   [PDF 149kb]    

 كودتاي 28 مرداد و تغيير در نظام سياسي و فكري ايرانيان

دكتر عليرضا ملائي تواني  

فصلنامه علمي و پژوهشي علوم انساني، شماره 66، پاييز 1386  ص 111

 عراق : امنيت به مثابه هويت

حسن دهشيار  

فصلنامه مطالعات خاورميانه، شماره 51، تابستان و پاييز 1386  ص 35

  انتخاب عقلاني در آموزه هاي اسلامي

حسن خيري  

ماهنامه معرفت، شماره 126، خرداد 1387  ص 15

 چکيده    مشاهده متن   [PDF 789kb]    

  نگاهي به بزه كاري نوجوانان و جوانان

حسين كريميان   

ماهنامه معرفت، شماره 126، خرداد 1387  ص 141

 چکيده    مشاهده متن   [PDF 590kb]    

 افزايش روند بزه‏كاري در ابعاد گوناگون در ميان نوجوانان و جوانان، توجه كارشناسان رشته‏هاي علوم انساني را به خود جلب كرده است. در اين مقاله، علل پيدايش اين معضل اجتماعي و عواملي كه مي‏تواند زمينه‏ساز آن باشد، مورد بررسي قرار گرفته است. اگر خانواده به عنوان اولين محيطي كه فرد در آن نشو و نمو مي‏يابد، مورد كنكاش قرار گيرد، عواملي از جمله اختلاف پدر و مادر، تبعيض بين فرزندان، كمبود محبت، عدم حضور پدر در خانه، بزه‏كاري يكي از اعضاي خانواده، نداشتن الگوي رفتاري مناسب، عدم درك فرزندان و غيره مي‏تواند نقش مؤثري در بزه‏كاري فرزندان داشته باشد. علاوه بر اين، عوامل ديگري همچون مسائل اقتصادي، فقدان تعليم و تربيت مناسب، اشتغال و عوامل مرتبط با آن، مثل بي‏كاري و نارضايتي شغلي و سرانجام ضعف اعتقادات مذهبي در اين زمينه مورد توجه قرار گرفته است. در نهايت، پيشنهادهايي براي پيش‏گيري از بزه‏كاري نوجوانان و جوانان ارائه شده است.

 کليدواژگان:بزه كاري ، كجروي ، بحران هويت ، عزت نفس ، نابهنجاري

  بررسي مؤلفه هاي فرهنگي اقتدار ملي و نقش نيروهاي مسلح در آن

محمد جهانتاب   

فصلنامه دانش انتظامي، شماره 32، زمستان 1385  ص 26

مشاهده متن   [PDF 132kb]    

 

 

 نقش زبان در تامين امنيت ملي 

 

محمدرضا قمري  

فصلنامه دانش انتظامي، شماره 32، زمستان 1385  ص 94

مشاهده متن   [PDF 137kb]    

   بررسي ميزان تطابق نقش و هيوت جنسي 12 بيمار ترنس سكسوال با جنسيت جديدشان پس از عمل جراحي تغيير جنسيت

دكتر آريا حصاري ، زهره عدالتي شاطري ، سعيده سادات مصطفوي ، زهرا سادات حسيني ، منيره رزاقيان ، دكتر مرضيه مقدم  

مجله علمي دانشگاه علوم پزشكي كردستان، شماره 50، زمستان1387  صص 78-87

مشاهده متن   [PDF 192kb]    

  بررسي و تحليل واكنش جريانهاي مذهبي به اقدامات دوره رضا شاه بعد از شهريور 1320 تا 1340

علي محمد حاضري ، علي نظر منصوري  

پژوهشنامه متين، شماره 37، زمستان 1386  ص 41

 

 

حق اقليت ها در حفظ هويت و تجربه مسلمانان 

 

كامران هاشمي   

فصلنامه سياست خارجي، شماره 84، زمستان 1386  ص 811

مشاهده متن   [PDF 135kb]    

 

 

تحول مفهوم فرد در انديشه سياسي دوران ميانه در مغرب زمين 

 

سيد علي رضا حسيني بهشتي   

فصلنامه علمي پژوهشي دانشكده ادبيات و علوم انساني، شماره 185، 1387  ص 4

 چکيده   

 فردگرايي، يكي از اركان شكل گيري هويت انسان متجدد درغرب است اما آنچه امروز از اين مفهوم برداشت مي شود چيزي نيست كه بدون زمينه تاريخي و في البداهه در طي سده هاي اخير پديدآمده باشد.اين نوشتار در صدد واكاوي ريشه هاي تاريخي شكل گيري اين مفهوم با استفاده ازرهيافت انديشه سياسي و بازگشت به سرچشمه هاي هستي شناسانه آن دردوران ميانه است.بدين منظور، ابتدا به تشريح مفهوم و تعريف فردگرايي بدانگونه كه در فرهنگ غربي فهميده ميشود اشاره خواهدشد.پس از آن، مقاله به سير تحول اين مفهوم از ديدگاه تاريخ شناسان انديشه دوران ميانه و ارزيابي ديدگاه هاي مختلفي كه در اين زمينه وجود دارد مي پردازد.در بخش پاياني ، مفهوم اهميت دادن به زندگي عادي دردوران جديد كه مي تواند به عنوان مهم ترين نقطه تمايز توجه به فردنسبت به دوران پيش از آن به شمار آيد تشريح خواهد شد.

 کليدواژگان:فرد گرايي.دوران ميانه.انديشه سياسي دوران ميانه.مسيحيت.هويت متجدد

 

 

ناسيوناليسم ، مشكله هويت و دولت ملي در تئوري اجتماعي 

 

حميد احمدي ، حبيب الله فاضلي  

فصلنامه سياست دانشكده حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران، شماره 4، زمستان 1386  ص 21

 چکيده    مشاهده متن   [PDF 233kb]    

 استدلال كلي اين مقاله دو موضوع اساسي در باب ناسيوناليسم به عنوان داعيه اي هويتي را دربرمي گيرد، نخست آن كه مي كوشد با متمايز كردن دو نوع ناسيوناليسم كلاسيك و مدرن، پندار ناسيوناليسم به عنوان مولود مدرنيسم و روشنگري را رد كرده و حس ناسيوناليستي يا ميهن دوستي را به طول تاريخ بشر تسري دهد و از طرفي ديگر ادعاي ايدئولوژي بودن ناسيوناليسم را نپذيرفته و آن را به عنوان نظريه ي «انديشه و عمل» تنها بخشي از نظام ارزشي جوامع مي داند كه تجلي نهايي آن بسته به نوع چينش گزاره هاي هر نظام ارزشي مي باشد. اين نوع چينش ناسيوناليسم در كنار ساير ارزش ها باعث شده تا اين نظريه دستمايه جهانگشايي و جنگهاي جهاني گردد و رهبراني مانند موسوليني و هيتلر نمايندگان آن به حساب آيند، در حالي كه رهبراني مانند ماندلا، سوكارنو و مصدق با اين انديشه پيام آور رهايي و استقلال گرديده اند. اين مقاله درصدد آن است تا بيان كند علي رغم فرآيند جهاني شدن نه تنها اعتبار ناسيوناليسم و دولت - ملت ها از دست نرفته بلكه شواهد و قراين فراواني بر اعتبار دايمي آنها حكايت مي كند. با اين اوصاف كوشيده ايم تا نوع نگاه به ناسيوناليسم و دولت -ملت را در بخشي از نظريه اجتماعي و فلسفي قرن 19 و 20 پي گيري نماييم.

 

کليدواژگان:ناسيوناليسم ، ايدئولوژي ، هويت ، ايران ، گلنر ، فردريك ليست

 سازه انگاري ، هويت ، زبان و سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران

ابراهيم متقي ، حجت كاظمي  

فصلنامه سياست دانشكده حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران، شماره 4، زمستان 1386  ص 209

 چکيده    مشاهده متن   [PDF 274kb]    

 عرصه تحليل سياست خارجي يكي از مهمترين حيطه هاي پژوهشي مطالعات بين المللي مي باشد كه بر اساس اتكا به روش شناسي هاي گوناگون به بحث در جهت تبيين رفتارهاي خارجي دولتها مي پردازد. سازه انگاري به عنوان يك روش بحث در حيطه سياست بين الملل و سياست خارجي، الگويي جوان محسوب مي شود كه بر مباحث فلسفي در حيطه علوم اجتماعي ابتنا دارد. مقاله در يك مسير منطقي ابتدا به ارائه بينش فلسفي سازه انگاري مي پردازد و تمايز آن را با بينش هاي رقيب نشان مي دهد. آنگاه با ورود به بحث سازه انگاري روابط بين الملل، زمانه و دلايل ظهور و گسترش اين روش شناسي را مورد بحث قرار مي دهد و تمايزات و تعارض هاي آن را با الگوهاي ديگر روابط بين الملل كه بازتاب بينش هاي گوناگون فلسفي آنهاست نشان مي دهد. اين نكته از لابه لاي بررسي ايده هاي نظريه پردازان برجسته آشكار مي شود. بخش سوم مقاله، دنباله سير منطقي بحث به سوي ارائه دركي از روش شناسي سازه انگاري در سياست خارجي است كه نهايت با مثال هاي عيني مستند خواهد شد. در يك تحليل كلي، مقاله به اين نكته تأكيد مي كند كه بداعت الگوي سازه انگاري، فراهم آوردن چهارچوبي منطقي جهت استوار كردن تحليل رفتار ها بر اساس هويت بازيگران مي باشد. بخش چهارم و نهايي بحث، تحليل سياست خارجي جمهوري اسلامي بر اين اساس است. گرچه در اين حيطه، بحثي مفصل، در باب دوره هاي سياست خارجي جمهوري اسلامي صورت نمي گيرد، ولي قصد نگارنده آن است كه با اتكا به روش سازه انگارانه، اهميت و محوريت هويت نظام را در تحليل رفتارها و دگرگوني هاي آن نشان دهد كه تاكنون مورد بحثي روشمند قرار نگرفته است.

 کليدواژگان:سازه انگاري ، روابط بين الملل ، سياست خارجي ، هويت ، جمهوري اسلامي ايران

  اصالت ايراني از ديد معصومين (ع) و ديگر محققان

دكتر محمدجواد سلمانپور  

نشريه دانشكده ادبيات و علوم انساني دانشگاه شهيد باهنركرمان، شماره 19، زمستان 1386  ص 139

 چکيده    مشاهده متن   [PDF 226kb]    

 «اصالت» ،عنصري مطلوب و با ارزش در فرهنگ اسلامي و ملي ماست كه جزوي از هويت ايراني است. روايات معصومين (ع) با تعابيري مانند"كرماء" و "اهل البيوتات"، ايرانيان را داراي اصالت معرفي كرده اند. شواهد بسيارتاريخي و اعتراف صريح و ضمني خاورشناسان و مورخان بر اين واقعيت دلالت دارد. در قسمت اول اين مقاله، پس از تقسيم اصالت به فردي و جمعي، هفت شاخص اصالت جمعي برشمرده شده، وضمن تبيين هر يك از آنها با ارائه برخي روايات، شواهد تاريخي و اعترافات برخي مورخان و خاورشناسان نشان داده شده كه عموم اين شاخصها در قوم ايراني فعليت داشته و متبلور شده است. در قسمت دوم مقاله به ضرورت و پيامدآموزش ميراث فرهنگي به شهروندان ايراني بويژه نسل جوان پرداخته و بيان گرديده است كه چگونه آگاهي به مواريث فرهنگي موجب احيا ، حفظ و تقويت هويت و اصالت ايراني مي شود.

کليدواژگان:هويت، اصالت، فرهنگ ايراني، ميراث فرهنگي

   بررسي هويت ملي و ارتباط آن با برخي متغيرهاي اجتماعي و جمعيتي ( مطالعه موردي شهر ياسوج )

سيروس احمدي  

مجله پژوهشي دانشگاه اصفهان (علوم انساني)، شماره 25، 1386  ص 87

مشاهده متن   [PDF 162kb]    

  بازانديشي در تقابل جنسيتي و هويت هاي زنانه ( بررسي كيفي هويت اجتماعي در ميان زنان تهراني )

باقر ساروخاني ، مريم رفعت جاه  

مجله پژوهشي دانشگاه اصفهان (علوم انساني)، شماره 25، 1386  ص 213

مشاهده متن   [PDF 215kb]    

  نهادهاي راهنماي فهم قرآن

فصلنامه قبسات، شماره 29، زمستان 1382  ص 11

 چکيده   

 اين مقال بر آن است تا نهادهاي راهنماي فهم قرآن را مورد بررسي و مداقه قرار دهد. مؤ لف معتقد است كه اين مسأله از مهم ترين مسائل فلسفه تفسير مي باشد.

مراد از نهادهاي فهم قرآن، اصول پيش انگاشته اي است كه مؤ لفه هاي هويت قرآن را مي سازد و بدون درك آن ها و عدم لحاظ لوازم مترتب بر هر فهم صائب، جامع و كامل وحي نامه الاهي ميسر نمي گردد. مي توان از نهادهاي فهم قرآن به مباني تفسير نيز تعبير كرد. مؤ لف نهادهاي فهم قرآن را در ده عنوان بر مي شمارد.

 کليدواژگان: تفسير، فهم قرآن، مؤ لفه هاي هويت قرآن، مباني كلامي تفسير، فلسفه تفسير نهادهاي راهنماي قرآن.

  بررسي اختلالات شخصيت و ويژگي هاي شخصيتي مردان مبتلا به اختلال هويت جنسي

ناهيد نوريان، بهروز دولتشاهي، اميد رضايي   

فصلنامه توانبخشي، شماره 33، بهار 1387  ص 55

 چکيده    مشاهده متن   [PDF 418kb]    

 هدف: هدف از اين مطالعه بررسي اختلالات شخصيت و ويژگي هاي شخصيتي مردان مبتلا به اختلال هويت جنسي مي باشد. شناسايي اختلالات شخصيت مي تواند در بالا بردن كيفيت كمك به بيماران مبتلا مفيد واقع شود.

روش بررسي: اين پژوهش تحليلي – مقطعي به روش مقايسه اي و از نوع مورد – شاهدي و با نمونه گيري ساده و در دسترس مي باشد. آزمودني ها تعداد 40 نفر از مردان مبتلا به اختلال هويت جنسي بودند كه به مركز بهزيستي نواب صفوي تهران مراجعه مي كردند. هم چنين 40 نفر از كارمندان مرد دانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم و تحقيقات تهران كه هيچ يك از ملاك هاي تشخيصي اختلال هويت جنسي را براساس راهنماي تشخيصي و آماري اختلالات رواني – ويرايش چهارم نداشتند، با توجه به همتاسازي با بيماران به عنوان گروه گواه انتخاب شدند. اختلالات شخصيت و فراواني آنها با استفاده از پرسشنامه باليني چند محوري ميلون (MCMI-II) مورد بررسي قرار گرفت. داده ها با استفاده از آزمون مجذور كاي و تي براي گروه هاي مستقل مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت.

يافته ها: نتايج حاصل نشان داد كه بيماران مبتلا به اختلال هويت جنسي در مقياس هاي وابسته (038/0=P)، نمايشي (001/0P<)، ضداجتماعي (017/0=P)، منفعل - مهاجم (007/0=P)، مرزي (001/0P<) و پارانوئيد (021/0=P) نمرات بالاتري را نسبت به گروه گواه به دست آورده و اختلاف آنها از لحاظ آماري معني داري مي باشد.

نتيجه گيري: مطابق با يافته هاي حاصل، بيماران مبتلا به اختلال هويت جنسي، برخي ويژگيها و خرده مقياسهاي اختلالات شخصيتي را بيشتر از افراد عادي دارا بوده و درجاتي از اختلالات شخصيت در برخي از آنها بارز است.

کليدواژگان:هويت جنسي ,اختلال هويت جنسي ,اختلال شخصيت ,ويژگي شخصيتي

 

 

 تفاوت هاى جنسى در صميميت اجتماعي: نقش سبک هاى هويت 

 

زهره دانشورپور ، دكتر عزيرا... تاجيك اسمعيلي، دكتر مهرناز شهرآراي، دكتر ولي ا... فرزاد، اميد شكري  

فصلنامه روانپزشكي و روانشناسي باليني ايران، شماره 51، زمستان 1386  ص 393

 چکيده    مشاهده متن   [PDF 201kb]    

 هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسى رابطه بين جنسيت و صميميت اجتماعى با تأکيد بر نقش ميانجى گر سبک هاى هويت در دانش آموزان دبيرستانى انجام شد.

روش: در يک بررسى توصيفي- مقطعى 2099 دانش آموز (1008 پسر و 1091 دختر) که به روش نمونه گيرى خوشه اي- تصادفى از ميان دانش آموزان دبيرستان هاى دولتى شهر تهران انتخاب شده بودند به پرسش نامه هاى سبک هاى هويت (ISI-6G) و صميميت اجتماعى ميلر (MSIS) پاسخ دادند. داده ها به کمک تحليل واريانس چندمتغيرى، ضريب همبستگى گشتاورى پيرسون و رگرسيون سلسله مراتبى تحليل شدند.

يافته ها: نتايج تحليل واريانس چندمتغيرى نشان داد که به طور کلى بين دو جنس و پايه هاى تحصيلى مختلف از نظر سطوح سه گانه سبک هاى هويت تفاوت معنى دارى وجود دارد. نتايج ماتريس همبستگى نشان داد که در دانش آموزان دختر و پسر، بين نمرات صميميت اجتماعى (01/0p<) و سبک هاى اطلاعاتى (01/0p<)، هنجارى و تعهد (01/0p<) رابطه مثبت و معنى دار، و بين سبک سردرگم و صميميت اجتماعى در دختران رابطه منفى و غيرمعنى دار و در پسران رابطه منفى و معنى دار (05/0p<) وجود دارد. نتايج تحليل رگرسيون سلسله مراتبى نيز نشان داد که متغيرهاى جنسيت (001/0p<)، پايه تحصيلى (01/0p<) و سبک هاى هويت اطلاعاتى (001/0p<)، هنجارى (001/0p<) و تعهد هويتى (05/0p<) به طور معنى دارى صميميت اجتماعى را پيش بينى مى کنند.

نتيجه گيري: با وجود رابطه معنى دار سبک هاى هويت اطلاعاتى و هنجارى با صميميت اجتماعى در بررسى رابطه بين متغيرهاى جمعيت شناختى جنس و سن با صميميت اجتماعى، توجه به نقش ميانجى گر سبک هاى هويت از اهميت چندانى برخوردار نيست.

  کليدواژگان:تفاوت هاي جنسي، صميميت اجتماعي، سبک هاي هويت، دانش آموزان، تهران

  بررسي جامعه شناختي گونه هاي هويتي در بين جوانان (مطالعه موردي بابلسر)

قربانعلی ابراهیمی ، عباس بهنویی گدنه   

فصلنامه مطالعات ملي، شماره 33، بهار 1387  ص 127

 چکيده   

 هويت يكي از محورهاي اساسي جامعه شناسي فرهنگ است كه در چند دهه اخير مورد توجه عده زيادي از محققان و انديشمندان علوم اجتماعي قرار گرفته است. از اين رو، مقاله حاضر در صدد است با بررسي و سنجش گونه هاي مختلف هويتي در بين جوانان شهر بابلسر، نتايج مطالعه تجربي ديگري را به علاقه مندان حوزه فرهنگ و مسائل جوانان ارائه كند. بدين منظور، براي سنجش و بررسي اين موضوع از نظريه هويت گيدنز استفاده شده و متعاقباً براي سنجش اين متغير (هويت اجتماعي) آزمونT.Test و پيرسون مورد استفاده قرار گرفته است.

نتايج اين تحقيق از يك نمونه 380 نفري، با نمونه گيري طبقه اي خوشه اي چندمرحله اي متناسب كه به صورت پيمايش و با استفاده از تكنيك محاسبه حجم نمونه كوكران از جامعه آماري 9905 نفري به دست آمده، نشان مي دهد، متغيرهاي پايگاه اقتصادي ـ اجتماعي و ميزان تحصيلات جوانان با گونه هاي هويتي (مذهبي، ملي، گروهي، خانوادگي و شخصي) آنان همبستگي دارند. همچنين، ميزان گرايش دختران به هويت هاي جمعي در كل بيش از پسران است. علاوه بر اين، با استفاده از نظريه گيدنز در اين پژوهش، مي توان گفت ويژگي هاي اكتسابي افراد نقش بسزايي در شكل گيري هويت شخصي آنان در مدرنيته اخير دارند. در ضمن با مرتبط كرد�

برچسب ها هویت , ایرانی , زبان ,
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
this is a weblog for teachers and students of english language it would be my honor to have your ideas thanks
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 98
  • کل نظرات : 19
  • افراد آنلاین : 8
  • تعداد اعضا : 10
  • آی پی امروز : 51
  • آی پی دیروز : 39
  • بازدید امروز : 61
  • باردید دیروز : 68
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 2,928
  • بازدید ماه : 6,616
  • بازدید سال : 27,998
  • بازدید کلی : 320,494
  • دیکشنری آنلاین

    سخنان بزرگان